Hvordan Lære Deg Digital Markedsføring?
Markedsføring på nettet har vist seg å være ekstremt mye mer effektiv enn vanlig, tradisjonell type markedsføring. Dette forutsetter imidlertid at du har en nettside som er tilpasset for markedsføring og at du sitter på en god, digital strategi.
Det aller viktigste spørsmålet du har er sannsynligvis: Hva går egentlig digital markedsføring ut på? Den måten vi tidligere kjente tradisjonell markedsføring som, var å promotere bedriftenes produkter og tjenester de tilbyr via medier på trykk, eller som vi på stammespråket sier, analogt. Den gang bestilte og kjøpte vi gjerne annonseplass i diverse aviser og andre tidsskrifter, eller, vi produserte fysiske produktkataloger og brosjyrer.
Det som er det største problemet med en slik type markedsføring, er at du har liten eller ingen mulighet til å måle hvilken effekt disse annonsene har på folk.
Hvis du velger å sette inn annonsene dine i f.eks. en tidsskrift eller et bransjeblad, vil du riktignok kunne registrere om det er en økning i antall lesere, men du vet likevel ikke hva som skjer etter at folk har lest annonsen og hvilken type lesere det er snakk om.
Tradisjonell markedsføring vs. digital markedsføring
Den beste fordelen med digital markedsføring kontra tradisjonell markedsføring er at du her har muligheten til å skape relasjoner med leserne dine og at en stor del av arbeidet kan automatiseres. I tillegg kan du skreddersy budskapet ditt til ulike grupper lesere eller enkeltpersoner.
Du er nok enig i påstanden om at det er ytterst sjeldent menn leser annonser om f.eks. tamponger, ikke sant? Eller, hvis du stikker innom apoteket for å skaffe deg en ny barberhøvel, er du mest sannsynlig lite interessert i en selger som prøver å prakke på deg kosmetikkprodukter.
Hvilke digitale kanaler er mest effektive for deg?
Det det hele koker ned til er å bli sett på steder på nettet der dine produkter eller tjenester er mest relevante, med fokus på en passende målgruppe, til den laveste prisen.